carlendebbie.reismee.nl

Deel 8: Op weg naar Salt Lake City

Hallo allemaal!

Wat een top vakantie hebben wij achter de rug!

Echt helemaal voldaan en misschien wel een beetje moe... maar toch uitgerust.... zijn we vandaag aangekomen in ons hotel in Salt Lake City. De camper in weer heelhuids ingeleverd, de borg is weer terugbetaald, de stoeltjes zitten weer in het zakje en de koffers zijn weer gepakt.

Morgen staat nog een lange reis terug op het programma. We moeten wat uurtjes wachten in Atlanta, dus misschien nog even shoppen op het vliegveld en maandag zijn we weer thuis!

Wat overblijft zijneen paar koffers met vieze was, een paar kleine souveniers, een paar extra kilotjes,een heleberg mooie foto's maar vooral een hele hele boelsuper mooie herinneringen! We hebben onze voetafdruk op diverse plaatsen achter gelaten en eigenlijk alleenmaar foto's en natuurlijk herinneringen uit de gebieden mee terug genomen.Het was meer dan een top vakantie, die veel inspiratie geeft om van alle andere mooie dingen verder te genieten. En natuurlijk weer veel nieuwe energie geeft voor de komende maanden!

Woensdagzijn we vertrokken vanuit Idaho Falls. In de avond ervoor had ik nog lekker in het AAA boekje gekeken of er nog mooie bijzondere GEMs of zoiets waren. Alle dorpjes weer even lekker doorgenomen en een mooie route uitgestippeld hoe we 2 dagen later in Salt Lake City zouden kunnen zijn. In die boekjes kom je zo af en toe van die grappige dingen tegen waarvan je denkt, dit wil ik eigenlijk helemaal niet doen, maar goed ik ben hier nu toch laat ik eens gaan kijken.... Zo kwamen we deze ochtend aan bij het wereldberoemde Aardappel museum van Utah! Jullie kennen het vast wel! Hier hebben ze namelijk het aller grootste chipje wat ooit gemaakt is tentoongesteld. Hoe groot het ding was ben ik vergeten maar weet wel dat hij maar liefst 960 calorieen bevat! Voor de liefhebbers hij is gemaakt door de mannen van Pringles. Na dit indrukwekkende bezoek zijn we wat zuidelijker afgereisd om een geweldig mooie scenic byway te gaan rijden. Allereerst nog even wat inkoopjes gedaan en gebeld met Vincent en Gert-Jan die explorers aan het draaien waren.Daarna ging de koers naar Lava Hot Springs. Een plaatsje waar we weer lekker konden genieten van de heerlijke thermale bronnen. Op de parkeerplaats aangekomen staat er wel een hele bonte RV. We zijden tegen elkaar dan ben je behoorlijk geschift als je in dat ding gaat rijden. Na eens iets beter gekeken te hebben bleek het eenRV te zijn van de Americaanse Boy Scouts. We ontmoeten de mensen die erbij horen en hebben een heel leuk gesprek over scouting en over het 100 jarig bestaan van scouting America. In dat kader hebben ze deze RV ook bij en rijden ze in een jaar tijd door alle staten heen om langs alle scouting regios te gaan en ze te bedanken voor alle inspanningen. Hiervoor zijn in totaal 15 teams van vrijwilligers gevonden die dat ieder 3 weken doen. Echt geweldig hoe dit is opgezet! Zouden ze in Nederland ook eens moeten doen, alleen ben je dan in 3 weken klaar! We ontfrustelen nog een schitterend insigne en het adres van de dichtsbijzijnde scoutshop en vervolgen onze weg richting bubbelbaden. In de bubbelbaden ontmoeten we een oudere man die super enthousiast is over onze reisverhalen en verteld ook voluit over zijn reisverhalen. Als we aanhalen dat we naar Salt Lake City gaan komt hij helemaal los en bied zelfs aan om zijn zoon te bellen om ons rond te laten leiden. Omdat we niet precies weten wat we nog allemaal willen doen in SLC en wat we nog willen shoppen besluiten we van dat aanbod af te zien. Wel krijgen we nog een hele uitleg over het geloof van de mormonen en de verschillen met het cristelijke geloof. Ook blijkt de man een heel actief geocacher te zijn en dat allemaal op zijn 86ste! Na heerlijk te hebben genoten en tezijn opgewarmd vervolgen we ons pad opweg naar de camping. Degene die ik voor ogen had leek op een mooie plek te liggen. Waarschijnlijk ligt hij daar ook maar wij zijn er nooit gekomen... We reden een pad op wat over ging in een zandpad en berg op ging... Bijna kwamen we vast te zitten en dan hadden we best een groot probleem gehad! Maar gelukkig ging het draaien goed en vonden we niet veel later toch een campingplaats. Weer heerlijk, we kwamen de camping op rijden en het eerste wat we zagen was een elk die schrok van onze aanwezigheid. Hij had daar ook echt het rijk alleen en dat moest hij nu met ons delen... Verder was het dus uitgestorven op de camping!

In de ochtend genoten we weer van de rust en de geweldige uitzichten over het `bear lake`. Na het ontbijt de scenic byway afgereden en de weg vervolgd. Waanzigge kleuren in de bomen en mooie bergen aanschouwen we gedurende de trip. Weer regelmatig even stoppen, ditmaal ook om te shoppen, en starbucks, diverse outdoor winkels. Het volgende hoogtepunt van vandaag was het West Heritage Center, alwaar ze een mais doolhof gemaakt hebben ter ere van Halloween... We lopen een rondje en vragen ons echt af wat we hier deden, de SMS jesvan Bart en Leon waren het leukste...Daarna een paar hele gezellige uurtjes doorgebracht in de scoutshop! De amerikaanen een elusie armer gemaakt dat de Dutch Oven toch echt niet in Nederland word gebruikt... We ontmoeten nog iemand die 2 jaar in Nederland heeft gewerkt en loggen nog een cash van een van de scout leaders aldaar.

Uiteindelijkkomen we aan bij Antelope Island. DIt is het grootste eiland in het grote Salt Lake. Je bereikt het via een 6 mijl lange weg. Op dit eiland is een ranch die je kan bezichtigen, een campingplaats en verder ben je alleen met 400 bizons en 50 coyotes. We vinden een zeer mooi plaatsje en genieten enorm van de zonsondergang. We maken hier en daar nog een praatje met diverse tips voor een volgende vakantie en genieten die avond van een heerlijk kampvuurtje. Het is inmiddels weer heerlijk weer. Vandaag hadden we 22 graden en vanacht blijft het ook lekker! Morgen en overmorgen zelfs 25 graden in SLC. En wat betreft dat kampvuurtje.... hiervoor kom je echt naar hier!

Vrijdag ochtend weer eens vroeg wakker, vandaag wacht SLC op ons! Eerst even een mooie wandeling over het terrein van de ranch en een leuke Self Guided tour gevolgd. Tegen 11 uur bereiken we de stad. We vinden weer erg makkelijk een parkeerplaats en gaan op zoek naar al het moois deze stad te bieden heeft. Als eerste bereiken we Temple Square. Daarna kun je trouwens alle straten in SLC erg makkelijk vinden. De straten zijn namelijk genummerd vanaf deze plaats. Zo beteken 400 west 200 south street dat deze 4 bloks west en 2 bloks zuid van temple square af ligt. We worden zeer vriendelijk ontvangen door een man die ons perfect verteld wat er zoal te zien is en dat als we geluk hebben nog wel wat zusters tegen komen die ons wel willen rondleiden. We besluiten te gaan kijken en lopen het visitor centrum binnen. Er komen 2 jonge spontane vrouwen op ons afgelopen en vragen hoe het met ons gaat. Ze blijken zusters te zijn en willen ons graag rondleiden. We besluiten er gebruik van te maken en ze vertellen heel gepassioneerd en enthousiast over waarom voor hun het geloof zo belangrijk is en wat het zoal met hun doet. Ze geven prima uitleg over waarom je de tempel niet in mag en leggen de verschillen uit tussen hun geloof en je eigen geloof. We zien het wereld beroemde tabernakel en horen het orgel spelen. Zelfs op wat moeilijkere vragen van mij waarom ze geen kaarsen hebben in hun kerken bijvoorbeeld hebben ze prima antwoorden. Na het invullen van een gasten kaartje maken we nog wat foto´s en bedanken de vriendelijke dames voor hun hele interressante rondleiding.

We zoeken een plaatsje op om een lekker broodje te eten en gaan shoppen in het grote winkelcentrum de Gateway. Volgens het AAA boekje een van de must do´s. Dat vind Debbie ook en koopt diverse mooie nieuwe spulletjes! We blijven nog even lekker in de stad en bekijken nog wat overblijfsels van de olympische spelen uit 2002. Daarna zoeken we een camping op in de stad zelf. Alle ons gekochte eten is inmiddels op... nog wat restjes staan in de koelkast maar dat is niet genoeg meer voor vanavond. Dan maar lekker uit eten en de vakantie goed afsluiten. Met een volle maag terug op te camping en lekker op tijd naar bed.

Vandaag heel rustig aan gedaan. De highlights van SLC hadden we al gezien en we moesten de camper ook weer op tijd inleveren. Rustig alles schoongemaakt en zelfs de buitenkant nog een stuk gewassen. Ons overgebleven toiletpapier en diverse andere kleine spulletjes gaan naar de buurman.... Een zwitser die ook lekker op rondreis is.

Dadelijk nog even een hapje eten en dan besluiten we deze vakantie. Nogmaals het was helemaal top! We hebben bijzonder genoten! De amerikanen zijn bijzonder vriendelijk en hun gewoontes prachtig!

Het was bijzonder leuk deze log bij te houden en steeds weer die leuke reacties te lezen! Allemaal bedankt voor het meeleven en de leuke reacties!

We vliegen weer lekker terug naar ons dichtbevolkte kikker landje... want als er iets is wat we de afgelopen weken echt is opgevallen is het dat wel. We zitten nu in Utah, 5 keer groter als Nederland, maar slecht 2 miljoen inwoners....

We kunnen het iedereen aanbevelen zo´n reis te maken en dan gaan wij hem/haar ook zeker volgen!

Tot snel!

X ons

Annette

Ook dit laatste verhaal was weer geweldig!! Ik zal blij zijn als jullie weer veilig thuis zijn en kunnen genieten van jullie eigen mooie huisje, maar ik zal deze verslagen wel gaan missen!! Ik keek iedere dag weer of er iets nieuws van jullie was, zoniet las ik het vorige verslag nog eens. Maar er is nog genoeg over om het allemaal in levende lijve aan ons te vertellen, want ik kan het echt niet allemaal onthouden wat jullie allemaal geschreven en beleefd hebben. Jullie hebben deze geweldige reis gemaakt, maar ik heb toch echt een beetje het gevoel dat we met zijn allen ook meegeweest zijn!! Een fijne veilige vlucht terug en we horen wel als jullie weer thuis zijn.
Heel veel liefs van je moedertje xxxxxxxxxxxxx

petri

hoi
als ik dit schrijf zitten jullie al in het vliegtuig terug naar dat kikkerlandje.
waar het ook een stuk kouder is als jullie laatste dagen.
was wel fijn voor jullie om nog even wat mooi weer mee te pikken zeker na die koude week van strenge vorst, was het zeker lekker om buiten te eten zoals ik op de foto zie. nou carl en deb het was geweldig om het zo mee te maken met jullie. je hebt echt fantastische verhalen geschreven. nog een fijne reis terug en tot gauw.

Ruben Ripmeester

Heej Carl! Prachtige foto´s!! Een rondreis door de U.S.A. staat heel hoog op mijn wensenlijstje. Dit lijkt me ook echt gaaf. Prettig weekend!