carlendebbie.reismee.nl

Deel 2 2010: Van Sequoia tot aan Yosemite

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met het tweede deel van onze avonturen!

Op dinsdag ochtend worden we in Sequoia wakker op de verjaardag van Debbie. Maartje heeft slingers meegenomen en we versieren de camper. Vervolgens maken we Debbie hartelijk wakker met een duik op bed. Maartje heeft de langste aanloop maar uiteindelijk de minste duik! Peter overvalt Debbie met zijn kriebelende baard! Na een rustig lang zal ze leven en een feestontbijt kunnen we de dag weer vervolgen. Vandaag de planning om via Kings Canyon richting Yosemite te rijden. We stoppen nog op enkele plaatsen in Sequoia voor een fototje van de geweldige natuur. Jammer genoeg ook vandaag het weer nog niet optimaal. Daardoor zijn de uitzichten iets minder spectaculair, maar toch kunnen we volop genieten. In Kings CAnyon maken we een rondje langs Hume en Giant Grove alwaar we naar de langste sequoia ter wereld gaan kijken: de general Giant. Natuurlijk pakken we het uitgebreide visitor center nog mee en kopen we nog een paar leuke souveniertjes voor thuis, of voor Peter gewoon pure noodzaak; wat T-shirts. Vervolgens gaan we richting Fresno alwaar we in de middag aankomen. Via de Wal-Mart waar we weer wat nieuwe levensmiddelen inslaan naar speciaal voor Debbie haar verjaardag de Subway voor een heerlijke lunch. Helaas krijgen we daar een telefoontje van Sharon dat het geplande bezoek aan ons niet door kan gaan. Wel erg jammer want we hadden ons er best op verheugd. Debbie krijgt nog een lekkere beker Starbucks voor haar verjaardag en de weg gaat richting Yosemite. Een van de vele toppunten in deze reis. Aan het einde van de middag komen we aan in Oakhurst alwaar we een tourist information punt binnen gaan voor wat extra info. We krijgen een geweldige uitleg van een erg enthousiast vrouwtje wat helemaal fan is van Yosemite. Na haar helemaal uitgehoord te hebben wat we zeker moeten doen en zien verteld ze dat ze ook in Nederland is geweest. Ze had geen windmolens gezien want die kon ze niet vinden. We geven haar het advies de volgende keer een tourist information punt op te zoeken die kunnen vaak de prima plekjes doorgeven!!

Een van de tips die Diane ons had gegeven was een piano optreden van Bob Rosing. We hebben een kijkje genomen maar besluiten dat het niet helemaal ons ding is. Inmiddels zitten we in het indrukwekkende Yosemite in het indianen plaatsje Wawoma. Hier vinden we de camping voor vannacht. Een heel mooi plekje in de natuur. We maken een korte wandeling door het plaatsje en doen weer een gift shop aan. Deze keer is het Maartje die de verleiding niet kan weerstaan. Wel een mooi shirtje. Terug op de camping een heerlijk vuurtje gestookt. Het had wel wat voeten in de aarde om het aan te krijgen, alle kranten, satéstokjes en koffiefilters zijn er aan opgegaan. De koffiefilters mochten op, want we hadden een nieuwe grote trechter gevonden waar grotere koffiefilters in konden. Want een koffiefilterhouder is hier echt niet te krijgen!! Omdat Debbie jarig was mocht ze kiezen wat we gingen eten. Maartje heeft heerlijke visfilets met gebakken aardappeltjes en diverse soorten lekkere groenten klaar gemaakt. Een heerlijk maaltje!

Het kampvuur vanavond was een latertje. Nog plezier gehad om 2 nederlandse echtparen die met een veelste grote camper op stap waren en geen plaasje gevonden kregen inhet donker. Altijd leuk om dit te aanschouwen met een lekker biertje in de hand...

Woensdagochtend alweer lekker vroeg uit de veren. Helaas hier geen douche waardoor we het chemisch moesten doen. Om 8 uur was er een Ranger talk alwaar je wat extra info kon krijgen over Yosemite. Ik was er vroeg bij en ging even een kijkje nemen. Best leuk een gesprekje hebben met een fanatieke ranger onder het genot van een bakje koffie. Het advies was om eerst een slaapplek voor de nacht te zoeken alvorens verder te kijken naar andere hoogtepunten. Op we naar het hoogtepunt in Yosemite, Tunnel view. De naam zegt het al, dit is het uitzicht als je uit de tunnel komt gereden. En het is ook werkelijk geweldig. Het weer is vandaag ook weer fantastisch dus dat zit ons zeker mee.Langs de diverse watervallen en vele foto plaatsen gaat onze weg naar Yosemite Valley. We hebben echt geuk als blijkt dat net iemand vroegtijdig is vertrokken en er dus 1 plaatsje voor ons vrij is! Prima plekje! We krijgen aanwijzingen wat we moeten doen om te zorgen dat de beren uit onze camper blijven, maar dat weet ik nog van vorig jaar dan stuur je gewoon Debbie, en nu ook Maartje, op pad met pannetjes en pollepels. Na een boterhammetje bezoeken we Yosemite Valley met de Shuttle bus. Die rijd hier langs alle belangrijke punten om overige verkeer te weren. Best een mooie oplossing. Weer wat leuke visitor centers en giftshops verder gaan we op weg naar Glacier point. Een uitzichtpunt over de Yosemite vallei. Helaas ligt er op de weg ernaartoe behoorlijk wat sneeuw waardoor we besluiten om te draaien en voor onze eigen veiligheid te kiezen. Terug op onze camping maken we een heerlijk avondmaaltje nog een gezelschapsspelletje en zetten we de potten en lepels klaar voor de nacht.

Donderdag gebruiken we om de laatste stukjes van Yosemite te zien en nog een mooie hike te maken langs de Yosemite fall. Helaas is de Tioga Pass afgesloten vanwege sneeuwval. Hierdoor gooien we onze route om en gaan we aan de west kant het park verlaten. We hebben in de AAA boekjes nog wat mooie GEMs gevonden over het verleden van California en de Gold Rush periode. We bezoeken deze 2 stateparks. De ene is een railway museum, Railtown 1897, waar bekende treinen staan die in films hebben meegespeeld als back to the future en series als A-team. Was best een leuk plekje. Daarna naar een oud winkelstraatje uit de tijd van Ben Hur, Columbia. Ook weer een leuk plaatsje voor een uurtje. Via de eerste Safeway van deze vakantie, blijft een geweldige supermarkt!, naar het derde statepark van vandaag, een heerlijk bijzonder plekje in Pine West. Een indianen dorpje wat is nagebouwd. Een heerlijk kampvuurtje volgt. Dit is hoe vakantie hoort te zijn!!

Groetjes Peter, Maartje, Carl en Debbie

jean-paul van bakel

Hallo luitjes,
wat een geweldige verhalen alweer. Debbie nog gefeliciteerd met je verjaardag.
Je krijgt wat je verdient!!
Geniet van de mooie vakantie.
Grt,
J.P. en Tonny